Eerste advies
Een advies kan kort en verkennend of grondig zijn. Elke advocaat van jouw keuze staat klaar om je een eerste kort advies te geven. Je geeft een korte situering van je probleem en krijgt mondeling een eerste inschatting van de mogelijkheden: maak een afspraak met de advocaat van je keuze en vraag wat de kostprijs is van dit advies. Je zal zien dat dit best meevalt en met een tijdig advies kan je heel wat problemen of oplopende kosten voorkomen.
In een eerste advies kan je advocaat meteen nagaan of je in aanmerking komt voor gratis bijstand, bijvoorbeeld door de tussenkomst van je rechtsbijstandsverzekeraar. Zowel je familiale verzekering, brandverzekering als autoverzekering voorzien immers doorgaans in een uitgebreide rechtsbijstandverzekering.
De balie werkt zelf ook mee aan adviesverlening via de eerstelijnsbijstand: daar kan iedereen een eerste gratis advies bekomen van een advocaat die anoniem blijft en zich strikt tot een eerste advies beperkt.
Uiteraard kan je bij elke advocaat van jouw keuze ook terecht voor een grondiger advies; maak ook dan goede afspraken over wat je verwacht en wat het kan kosten.

Wat kan ik vragen?
Je wordt kort gegidst naar de meest aangewezen werkwijze voor je probleem. Bijvoorbeeld;
- Moet ik op deze brief antwoorden?
- Welke dienst kan mij verder helpen?
- Moet ik aanwezig zijn op een zitting?
- Waar kan ik een pro Deo advocaat aanvragen?
- Zit ik op het juiste spoor met mijn aanpak of visie?
- Is het de moeite een advocaat te raadplegen?
- Kan ik “nog iets ondernemen”?
- …
Wat mag ik niet verwachten?
Het is niet zo dat deze eerstelijns-advocaat jouw dossier integraal bestudeert en hij of zij zal geen schriftelijk advies verlenen. Deze eerstelijns-advocaten zullen voor jou geen brieven opstellen, geen contracten (her)schrijven, geen dagvaarding opstellen of jou vergezellen naar een zitting …
Waar en wanneer?
Advies ter plaatse
maandag en vrijdag
van 09.00 uur tot 12.00 uur.
woensdag
van 13.30 uur tot 16.30 uur
Waar?
Cataloniëstraat 6
9000 GENT
Telefonisch advies
maandag
13.30 uur – 16.30 uur
dinsdag
09.00 uur – 12.00 uur
13.30 uur – 16.30 uur
woensdag
09.00 uur – 12.00 uur
donderdag
09.00 uur – 12.00 uur
13.30 uur – 16.30 uur
vrijdag:
geen telefonisch advies
De advocatenlijn is gesloten op officiële feestdagen, tijdens de Gentse feesten en tussen Kerst en Nieuwjaar.